Haptotherapie

Haptotherapie is een begeleidingsvorm gebaseerd op de praktische toepassing van haptonomische inzichten. Deze therapie kan je helpen bij de bewustwording van je lichaam en de daarmee verbonden lichaamstaal door weer in contact te komen met je gevoel en daardoor met jezelf en je omgeving. Zo kan er weer ‘levensruimte’ ontstaan, i.p.v. dat je gevoel je ‘in de weg’ zit.

Haptotherapie

Door (opnieuw) te leren je lichaam te voelen kun je je tastzin verder ontwikkelen en je persoonlijke gevoelsleven ruimte geven.
Verdriet en vreugde, angst en boosheid kunnen tijdens haptotherapeutische sessies samen herkend worden en een plaats krijgen. Alleen via lijfelijke ervaring kun je weer in affectief contact komen met deze oorspronkelijke gevoelens en emoties.

Wanneer je jouw ‘lichaamstaal’ verstaat worden je reacties, houding en gebaren duidelijk en ontdek je waardoor deze zijn ontstaan. Vervolgens kan er verandering/vernieuwing tot stand komen die (meer) bij jou als uniek persoon passen.

Kernpunt in de haptotherapie is vooral aanraking met de handen, maar ook gesprekken en oefeningen spelen een belangrijke rol.
In een aanraking kan duidelijk worden hoe een relatie door het lichaam wordt ervaren en in een eigen taal wordt ‘vertaald’. Vaak zijn er weinig woorden nodig als een hand in affectief contact op het juiste moment gelegd wordt op de juiste plek. De waarneming en beleving van dit gevoelscontact zeggen vaak meer dan woorden.

12-12 334

Voor wie haptotherapie?

Je kunt voor haptotherapie kiezen als je behoefte hebt aan ondersteuning/begeleiding bij het onderzoeken van persoonlijke levensvragen en bij psychische of fysieke klachten,
maar ook wanneer het ‘op de been blijven’ in je huidige levenssituatie je enorm veel moeite en energie kost waardoor je vitaliteit verliest.

Hierbij kun je denken aan:

– Omgaan met lichamelijke en/of geestelijke (over)belasting.

– Verwerken van traumatische ervaringen.

– Problemen op het gebied van intimiteit en nabijheid.

– Acceptatie en verwerking van verlies

– Omgaan met ziekte, handicap.

– Versterken van zelfvertrouwen.

– Omgaan met stress.

– Omgaan met problemen in relaties.

– Inzicht in patronen die contact met jezelf en je omgeving bemoeilijken.

– Voelen, erkennen en hanteren van grenzen.

– Omgaan met persoonlijke mogelijkheden en beperkingen.

– Problemen met hanteren van gevoelens en emoties.

– Ontdekken en verdiepen van je lichaamsbeleving.

– Verdiepen van persoonlijke groei en zingeving.

– Vinden van een balans tussen voelen en denken; ‘gezond verstand’.

TOP